Har du prøvet at afholde sygesamtaler? Har du prøvet at være til én? Der er forskel. Stor forskel. Og det ændres ikke bare ved at kalde den f.eks. omsorgssamtale i stedet for sygefraværssamtale. Og måske lidt alligevel.

Som leder har du måske prøvet at sidde med de bedste intentioner, og forsøgt at formidle det budskab, at samtalen er en omsorgssamtale, men er alligevel blevet mødt med en stiv og forsvarsberedt medarbejder.

Som medarbejder har du måske siddet og hørt på lederens gode intentioner, og samtidig tænkt at den var god med ham.

Hvor i kommunikationen går det galt? Hvem bestemmer hvad man skal mene at sådan en samtale er for en størrelse? Det gør det enkelte menneske, for vi er helt nede og røre ved individets grundlæggende tillid til sine omgivelser eller mangel på samme. Nok så mange kurser i samtaleteknik vil ikke kunne løse det problem, så lad være med at spilde penge på dem.

Fælles for de to positioner er følelsen af afmagt. Enten fordi man som medarbejder kæmper så godt man kan, og har brug for lidt goodwill fra lederen til at komme ovenpå igen, eller fordi man som leder ønsker sine medarbejdere alt det bedste, men også er nødt til at holde øje med fraværsstatistikken.

Der er ikke så meget at gøre, andet end sit bedste, og medarbejdere kopiere ledelsens måde at forholde sig til sygdom på. Hvis lederen selv atter og atter møder hundesyg op på job, kan han sige nok så meget at hans medarbejdere skal passe på sig selv – hans handlinger taler højere end hans ord, og hans medarbejdere vil slæbe sig på job og fokusere mere på antallet af fraværsdage end på kvaliteten af det job, de kan udføre, når de er til stede.

Omvendt kan en leder, der tør demonstrere selvomsorg og blive hjemme, hvis han ikke føler sig kampdygtig, skabe en arbejdsplads med medarbejdere, der gør det samme. Det kan godt være, det i første omgang giver et kort opsving i antallet af fraværsdage, men efterfølgende vil det betyde, at medarbejderne, når de så er der, yder et så kvalitativt godt stykke arbejde, at arbejdsmiljøet forbedres.

Et bedre arbejdsmiljø betyder færre sygedage. Så enkelt er det faktisk.

One thought on “Samtaleteknik hjælper ikke på sygefravær

  1. Det handler i bund og grund om medmennesklige følselse for den som er syg og ikke har overskud. En god kollega og eller leder tager ansvar for, at man har en kollega, der har brug for en omsorg og støtte i en periode for at kunne vende tilbage til arbejdet. På en god arbejdsplads hjælper man hinanden både med arbejsopgaven og omsorg. Det giver enerngi og ansvarsfølelse for arbejdspladsen.
    Hilsen
    Erik
    Afdelingsleder i en dus.

Skriv en kommentar: